Sabtu, 9 Mei 2009

REKABENTUK INDUSTRI

Definisi Rekabentuk.

REKA
1. Membuat sesuatu ciptaan
2. Baru (ilham, kajiselidik)
3. Lama (memperbaharui)

BENTUK
1. Menggunakan sains dan matematik
2. Proses kejuruteraan
3. Ekonomi.


Sifat-sifat yang perlu ada pada seorang pereka

Kreatif
Mempunyai kebolehan menghasilkan produk baru & idea-idea asai serta barangan asal. (Mungkin berguna dan mungkin tidak berguna.)

Inovatif
Mempunyai kebolehan memperkenalkan sesuatu yang baru seperti idea-idea baru, cara-cara baru (selalunya berguna untuk semua).


Ciri-ciri Rekabentuk yang baik

Sesuatu rekabentuk yang baik ialah suatu produk yang dapat:
1. Berfungsi dengan baik dan cekap.
2. Sangat ekonomikal dalam lingkungan kekangan yang dikenakan.


Kekangan dalam rekabentuk


1. Kekangan adalah merupakan suatu aturan yang terpaksa dipatuhi. Diantara kekangan utama dalam rekabentuk kejuruteraan adalah:
a). Kos
b). Keboleharapan (reliability).
c). Keselamatan.
d). Prestasi.
e). Kehendak akta kilang dan jentera.
f). Pertimbangan sosiologi.
g).Pencemaran
h). Penggunaan tenaga.


Kategori pengasilan rekabetuk


1. Rekabentuk yang telah wujud atau dikatakan ‘redesign’ di mana perubahan-perubahan kecil dibuat pada saiz, bentuk, bahan bagi mengatasi masalah pengeluaran dan prestasi. Kerja-kerja rekabentuk seperti ini banyak dilakukan di kilang-kilang terutama di bahagian R&D.

2. Mengguna atau megambil rekabentuk sediaada dan direka supaya beroperasi dlm keadaan sekeliling yang berbeza atau beroperasi dlm bentuk yang lain. Selalunya perbezaan amalah besar dari asal.

3. Rekabentuk sesuatu yang baru, rekabentuk tersebut adalah sesuatu yang dicipta dan ia tiada sebelumnya. Rekabentuk seperti ini adalah sesuatu kerja yang sangat memerlukan pengalaman dan kreativiti pereka. Ia juga banyak menimbulkan masalah yang perlu kepada penyelesaian. Pertimbangan inovasi, kerja-kerja prototaip dan ujikaji yang banyak diperlukan pada peringkat ini.


Jenis-jenis Rekabentuk Kejuteraan


1.Rekabentuk Kejuruteraan mekanikal terbahagi kepada:
a).Rekabentuk Komponen.
b).Rekabentuk Sistem.
c).Rekabentuk Produk Industri / Pengeluaran.


Rekabentuk Komponen

1. Rekabentuk komponen memerlukan prestasi yang terperinci.
2. Kajiselidik dan analisis perlu dibuat seperti analisis daya, tekanan ricihan, tegasan dan sebagainya.
3. Setiap rekabentuk selalunya akan berakhir dengan rekabentuk yang hampir serupa.
Contohnya: bol, bush, giar, pemelowap, pemampat dan sebagainya.


Rekabentuk Sistem.

1. Dalam rekabentuk sistem, ia merupakan sebuah bidang yang luas bagi menentukan prestasi.
2. Ia juga memerlukan analisis dan kajiselidik yang terperinci.
3. Secara keseluruhan rekabentuk sistem yang direka oleh berbagai pereka akan mempunyai bilangan komponen yang sama tetapi setiap komponen yang mempunyai fungsi yang sama akan beroperasi secara berlainan. Contohnya: sistem penyaman udara dan sebagainya.


Rekabentuk produk industri / pengeluaran

1. Memerlukan prestasi secara kasar
2. Analisis dan kajiselidik adalah bergantung kepada keperluan.
3. Terdapat berbagai rekabentuk dan juga penampilan walaubagaimanapun fungsinya sama / mungkin operasi dan prestasinya berbeza. Contohnya: pembuka tin, pemerah jus buah-buahan, kerusi roda dan sebagainya.


Proses-proses dalam rekabentuk


1. Rekabentuk merupakan suatu aktiviti yang melibatkan berbagai disiplin.
2. Bidang rekabentuk melibatkan berbagai-bagai bidang seperti elektronik, mekanikal, senireka, bahan dan sebagainya.
3. Sebagai contoh, kita lihat sebuah komputer, disiplin yang terlibat dalam menghasilkan sesebuah komputer adalah kejuruteraan mekanikal, perisian, elektronik, senireka dan ergonomik.
4. Disiplin-siplin yang disebutkan perlu bergabung dan berinteraksi untuk menghasilkan satu rekabentuk yang baik.
5. Adalah mustahil untuk berjumpa dengan seorang pereka yang boleh menguasai semua bidang.
6. Rekabentuk bukanlah satu proses atau aktiviti yang terhasil secara spontan atau tiba-tiba, sebaliknya ia adalah aktiviti yang melibatkan proses-proses tertentu tercetus dari kesedaran mengenai sesuatu masalah yang dihadapi dan memerlukan kepada penyelesaian.



Carta aliran rekabentuk


1. Keperluan kepada rekabentuk
2. Penakrifan masalah
(kajian perlaksanaan)

3. Rekabentuk konsep

4. Rekabentuk terperinci
5. Pembuatan

6. Keperluan kepada rekabentuk


Keperluan


1.Produk baru dihasilkan akibat:


a). Dorongan permintaan – pengguna memerlukan suatu produk baru untuk menyelesaikan sesuatu masalah.
b). Perubahan teknologi – penghasilan atau penemuan teknologi baru mencetuskan permintaan produk baru.
c). Keperluan kepada rekabentuk baru yang didorong oleh permintaan pengguna biasanya melibatkan produk yang belum ada di pasaran. Perubahan teknologi pula biasanya menghasilkan pembaikan kepada rekabentuk yang sedia ada. Walaubagaimanapun kebanyakan produk melibatkan gabungan permintaan pengguna dan juga pengenalan teknologi baru. Pengguna sentiasa memerlukan alat yang lebih canggih dan selesa dan pengeluar pula memperkenalkan teknologi terbaru untuk memikat hati pengguna.


2.Sebarang produk baru mesti memenuhi kehendak dan cita rasa pengguna, oleh itu peranan perekabentuk adlah untuk memenuhi syarat tersebut. Maslow, seorang ahli psikologi industri menerangkan lima peringkat keperluan manusia mengikut keutamaan:


a). Keperluan fisiologi-makanan dan minuman.
b). Keperluan perlindungan keselamatan-keselamatan dan tempat tinggal.
c). Keperluan kasih sayang dan kepunyaan-kasih sayang, persahabatan dan perasaan kepunyaan kepada sesuatu kumpulan.
d). Keperluan penghargaan atau penghormatan – perasaan suka dihormati, dipuji, dihargai.
e). Keperluan pembangunan diri – kepuasan, keyakinan diri, melahirkan perasaan, martabat.
f). Menurut Maslow keperluan yang lebih utama perlu dipenuhi dahulu sebelum keperluan lain dapat dipenuhi.


Penakrifan masalah


1.Penakrifan masalah yg mana perekacipta perlu memahami dengan mendalam sebelum memulakan kerja merekabentuk untuk memastikan produk yang dihasilkan benar-benar dapat menyelesaikan masalah dan memenuhi kehendak pengguna. Penakrifan masalah merupakan proses kedua dalam rekabentuk.


Kajian Perlaksanaan


a). Adakah kita pasti bahawa rekabentuk atau idea yg kita pilih merupakan idea terbaik?
b). Sudahkah kita melihat dan menyelidiki idea atau rekabentuk lain yg mungkin lebih baik?


1.Penghasilan idea atau rekabentuk berdasarkan idea yg kita minati sahaja bukanlah satu pendekatan dan kaedah terbaik. Jika kita menghasilkan satu idea, ada kemungkinan idea tersebut bukan yg terbaik. Sebaliknya jika kita menghasilkan seratus idea, kemungkinan untuk mendapatkan idea yg kreatif dan terbaik adalah cerah. Oleh itu kaedah penghasilan konsep rekabentuk yang sistematik amat perlu.


Penghasilan Konsep


1.Pada peringkat ini daya pemikiran yg kreatif dan inovatif di perlukan untuk menghasilkan konsep yg baik. Sebagai contoh terdapat berbagai cara untuk menyelesaikan masalah pencemaran asap kenderaan seperti menggunakan kenderaan elektrik, solar dan penggunaan penyerap bermangkin (catalytic converter). Penilaian perlu dilakukan untuk menentukan konsep yang dicipta memenuhi kriteria rekabentuk.


Rekabentuk Terperinci


1. Pada peringkat ini rekabentuk akan dibaiki dan dilihat secara terperinci bagi menghasilkan prototaip. Peranannya ialah untuk menguji dan menilai keberkesanan dan kelemahan rekabentuk sebelum proses pembuatan produk dilakukan.


Pembuatan / Proses Pengeluaran


1. Hasil daripada rekabentuk terperinci maka proses seterusnya ialah pembuatan di mana produk dibina mengikut kuantiti yang diperlukan oleh pengguna seterusnya dipasarkan kepada mereka.


Pemasaran
1. Produk diedar dan dipasarkan kepada pengguna supaya dapat memenuhi keperluan mereka.


Pemberhentian Pengeluaran
1. Pembuatan perlu dihentikan jika produk tidak lagi memenuhi kehendak pengguna.

2. Produk perlu dibuat perubahan atau pembaharuan kerana teknologi sentiasa berubah supaya produk yang dihasilkan dapat bersaing di pasaran.



Reka bentuk grafik

PENGENALAN


1.Seni grafik wujud di sekeliling kita pada setiap hari dan setiap tempat. Contohnya akhbar,
majalah dan lain-lain.

2.Dalam konteks seni, seni grafik merupakan satu istilah kolektif bagi segala reka bentuk yang
berkaitan dengan cetakan, penerbitan dan pembungkusan.

3.Pada tahun 1890 – 1930, kumpulan Avant Garde memperkenalkan istilah Art Nouveu yang
bermaksud “seni baru” .

4.Kumpulan ini telah memberi nafas baru yang menggiat, merangsang dan menghairankan bagi
gaya persembahan catan, arca, dan grafik.

5.Sejarah awal seni gafik juga sering dikaitkan dengan perkembangan industri percetakan
kerana mesin percetakan digunakan untuk meghasilkan poster yang awal.

6.Kini, seni grafik lebih berkaitan dengan komunikasi dan perdagangan.

7.Rekaan grafik tidak hanya dipersembahkan melalui bahan percetakan, bahkan melalui
televisyen, vedio, filem dan komputer.

8.Bidang-bidang grafik beraneka dan lebih meluas. Antara yang popular termasuk:-
a). Reka bentuk koporat
b). Reka bentuk cetakan iklan dan komunikasi
c). Reka bentuk penerbitan umum (akhbar, buku dan majalah).
d). Reka bentuk papan tanda.
e). Reka bentuk pembungkusan.

9.Media utama yang digunakan untuk kerja-kerja grafik termasuk :-
a). Media cetak seperti litografi, fotografi, percetakan
saring sutera dan ofset.
b). Media elektronik seperti komputer dan mesin
percetakan.
c). Media campuran, iaitu menggabungkan kedua-dua media yang disebut dalam (a) dan (b).

10.Rekaan Grafik boleh dipersembahkan kepada masyarakat umum melalui :-
a). Media percetakan seperti risalah, poster, papan iklan, iklan pada pengangkutan, serta
iklan dalam akhbar, majalah dan sebagainya.
b). Media elektronik yang diserikan dengan bunyi (audio) dan pergerakkan (animasi) seperti
wayang gambar, televisyen, persembahan komputer melalui LCD projektor, papan iklan
elektronik dan sebagainya.


Tipografi


Definisi dan Pengertian

•Tipografi – seni memilih dan mengatur huruf/muka taip.
•Kaligrafi – tulisan cantik (Kaligrafi Rumi & Tulisan Khat)

Jenis dan Kumpulan Muka Taip

•Black Letter/Text Letter- bentuk huruf teks mempunyai elemen-elemen tradisional dan
artistik.
•Serif - terbahagi kepada 2 iaitu Roman Serif dan Square Serif (Slab Serif).
•Sans serif - stroke yang lebar bersih dan statik yang mudah dan sekata.
•Skrip/kursif - mempunyai huruf yang bersambung-sambung.
•Miscellaneous/Novelty - tidak mempunyai karekteristik yang tetap dan jelas.


Pemilihan Tipografi

•Readibility (Keboleh Bacaan)
•Merujuk kepada gaya taip, ketebalan taip, jarak antara perkataan, garisan dan perenggan.
• Legibility (Kesesuaian)
•Merujuk kepada keseluruhan rupa visual pada setiap karektor mukataip yang digunakan.

Komposisi Muka Taip

•Flush kiri - menggunakan margin sebelah kiri sahaja.
•Flush kanan - menggunakan margin kiri yang lemah menganggu penglihatan mata.
•Justified - menggunakan kedua-dua flush kanan dan flush kiri.
•Centred - aturan yang formal (symmetrical).
•Contour - bentuk tulisan atau teks yang disusun mengikut bentuk.
•Run-around - taip membaluti sekeliling grafik.
•Shaped - aturan teks mengikut rupa garisan yang dibina.


Reka Bentuk Korporat


Definisi dan Pengertian

•Identiti seragam dan terkawal, boleh memberi kesatuan positif dengan organisasi pada
pandangan orang awam.

Ciri-ciri Identiti yang Effektif

•Simbolisme yang menekankan tentang kesatuan yang ringkas
•Tarikan visual serta mudah dikenali
•Identiti visual sebagai alat promosi
•Identiti visual perlu konsisten

Tahap-tahap Penghasilan Identiti

•Kajian, Teras identiti , Aplikasi & Kawalan Jenis-jenis Tandaniaga
•Simbol- tandaniaga yang tidak menggunakan perkataan atau huruf.
•Pictograf- simbol yang merujuk kepada objek, perbuatan, proses atau konsep.
•Lettermark - nama ringkas untuk nama syarikat yang panjang.
•Logo/Logotaip - satu tanda yang berupa perkataan.
•Tanda kombinasi - kombinasi antara simbol dengan logo atau simbol dengan lettermark.

Reka Bentuk Pengiklanan

Definisi dan Pengertian

•Bentuk-bentuk pengumuman awam yang berbayar.

Jenis-jenis Media Pengiklanan

•Media Penyiaran (Televisyen & Radio)
•Kategori Iklan Penyiaran – Jualan terus/fakta, Perbandingan, Animasi, Humor,
Secebis Kehidupan
•Perancangan Produksi – Papan Cerita (storyboard)


Media Cetak (Akhbar & Majalah)
•Kategori Iklan Cetak – Pelancaran (Launch), Bertema (Thematic) Taktik (Tactical)
•Reka Bentuk dan Reka Letak Iklan Cetak – Unsur dan Prinsip Reka letak.

Media Pengiklanan Luar (Poster)
•Kategori Poster - Poster Produk, Poster Perkhidmatan, Poster Informasi & Poster Dekorasi
•Reka Bentuk Poster – Fokus Utama, Unsur & Prinsip Rekabentuk


Reka Bentuk Penerbitan

Proses Reka Letak
•Kajian, Thumbnails, Rough / semi-comprehensive, Comprehensive & Mekanikal Elemen-
elemen Reka Letak
•Grid, Illustrasi / fotografi, Taipografi, Ruang putih, Tajuk utama, Subhead, Body copy & Caption
Aplikasi Komputer
•Perisian Penerbitan (Desktop Publishing Software)


Reka Bentuk Pembungkusan

Kategori Pembungkusan
•Label, beg kertas, Kotak bungkusan & Pembalut hadiah Maklumat pada Pembungkusan
•Jenama, Senarai Bahan, Nama Syarikat dan Alamat dll.

Jenis-jenis Pembungkusan
•Pembungkusan Kertas, Plastik, Polisterin, Tin dll.

Papan Pamer Pembungkusan
•Jenis dan Bahan Penghasilan


Reka Bentuk Penerbitan

Pelaksanaan
•Idea diperjelaskan dengan membuat lakaran kasar mengikut saiz sebenar dan lengkap.

Penilaian
•Proses menerang dan menghuraikan idea, format, warna, tipografi, ilustrasi dan sebagainya.


Jenis Proses Reka Bentuk


Proses Linear
Satu tahap diikuti dengan satu tahap lain di dalam satu garis lurus.